Podkreślenie roli dwusiarczku selenu w kontekście pielęgnacji skóry głowy z łuszczycą lub łupieżem

Choroby skóry głowy stanowią jedną z najczęstszych przyczyn zgłaszania się do gabinetów dermatologicznych. Wśród nich czołowe miejsce zajmują łupież, łojotokowe zapalenie skóry oraz łuszczyca. Do leczenia tych schorzeń stosuje się preparaty miejscowe o działaniu przeciwzapalnym, przeciwgrzybiczym lub keratolitycznym, a w cięższych przypadkach również leczenie ogólne. Podłożem przeznaczonym do leczenia miejscowego zmian w obrębie skóry głowy są szampony, z których większość jest zarejestrowana jako leczenie wspomagające chorób skóry głowy. Dwusiarczek selenu jest dostępny w formie 2-proc. szamponu. Ma właściwości przeciwgrzybicze, keratolityczne i cytostatyczne w stosunku do komórek nabłonka. W licznych badaniach wykazano jego skuteczność w zmniejszaniu nasilenia łuszczenia, odczucia świądu oraz w utrzymaniu remisji. Standardowy schemat leczenia polega na stosowaniu szamponu dwa razy w tygodniu przez pierwsze dwa tygodnie, a następnie raz w tygodniu przez kolejne dwa tygodnie – po czterech–sześciu tygodniach przerwy cykl się powtarza. Działania niepożądane występują u mniej więcej 3% pacjentów, najczęściej pod postacią alergicznego kontaktowego zapalenia skóry oraz przemijającej zmiany zabarwienia włosów. Dwusiarczek selenu posiada korzystny profil ryzyka oraz udokumentowaną skuteczność leczniczą i można rozważyć jego włączenie do terapii wspomagającej chorób skóry głowy.

Skóra głowy jest częstą lokalizacją schorzeń dermatologicznych. Jest rejonem ciała o największym zagęszczeniu mieszków włosowych, o dużej produkcji łoju oraz znacznym narażeniu na czynniki środowiskowe. Te unikatowe właściwości stanowią o zwiększonej podatności skóry głowy na rozwój chorób zapalnych, infestacji pasożytniczych czy powierzchownych zakażeń grzybiczych. Manifestują się one świądem, rumieniem, nasilonym złuszczaniem lub tworzeniem łusek, a ostatecznie mogą prowadzić do łysienia [Ramon]. Do najczęstszych chorób skóry owłosionej głowy należą:

• łuszczyca zwykła,
  • łysienie plackowate i androgenowe,
  • łojotokowe zapalenie skóry,
  • grzybica [Ramesh].

Łuszczyca jest przewlekłą, ogólnoustrojową chorobą zapalną o manifestacji klinicznej w obrębie skóry i stawów. Dotyka ok. 3% populacji Polski [10]. Etiologia choroby nie jest do końca poznana – do rozwoju zmian skórnych prowadzą czynniki wyzwalające (infekcje, używki, stres, otyłość) u osób z podatnością genetyczną [9]. Łuszczyca zwykła klinicznie najczęściej charakteryzuje się powstawaniem dobrze odgraniczonych różowych blaszek z nawarstwioną srebrzystą łuską. Typowo lokalizuje się na powierzchniach wyprostnych (kolana i łokcie), tułowiu oraz skórze głowy [2]. Zmiany w obrębie skóry głowy występują u nawet 80% pacjentów z łuszczycą i często są pierwszą lokalizacją procesu chorobowego. W leczeniu stosuje się zarówno leczenie miejscowe (kortykosteroidy, pochodne witaminy D, retinoidy, keratolityki), jak i leczenie ogólne, w tym leki biologiczne i foto...