Składniki pokarmowe wpływające na przebieg łuszczycy

Łuszczyca jest przewlekłą, nawrotową chorobą zapalną skóry, uwarunkowaną genetycznie, dotyczącą ok. 2–3% populacji. Choroba przebiega z nadmierną nieprawidłową proliferacją naskórka i zaburzeniami immunologicznymi (m.in. wzrostem poziomu czynnika martwicy nowotworów TNF-alfa, interleukiny-23, interleukiny-17). W przebiegu choroby stwierdza się zmiany skórne o charakterystycznej morfologii (wykwity rumieniowo-grudkowe pokryte srebrzystoszarą łuską). Pacjenci z łuszczycą mają większą tendencję do występowania otyłości, cukrzycy, dyslipidemii, chorób sercowo-naczyniowych oraz chorób zapalnych jelit. U pacjentów z łuszczycą może wystąpić dysbioza mikrobioty jelitowej i niedobór witaminy D lub selenu. Pacjenci ci często też mają nieprawidłowe nawyki żywieniowe, które mogą się przyczyniać do ciężkości choroby. Według najnowszych danych nasycone kwasy tłuszczowe, cukry proste, czerwone mięso i alkohol zaostrzają przebieg łuszczycy, podczas gdy wielonienasycone kwasy tłuszczowe, witamina D, witamina B12, selen, cukry złożone i probiotyki mogą łagodzić jej przebieg. Artykuł ma na celu przedstawienie aktualnych informacji na temat wpływu składników pokarmowych na przebieg łuszczycy.

Alkohol

Pacjenci chorujący na łuszczycę częściej spożywają alkohol w porównaniu do populacji ogólnej. A jak wiadomo, jest to jeden ze składników pokarmowych, które mogą inicjować i nasilać przebieg choroby [1]. Ma to szczególne znaczenie w grupie chorujących kobiet. Wykazano, że etanol zwiększa proliferację keratynocytów i limfocytów, produkcję TNF-α oraz uwalnianie histaminy z komórek tucznych [2].
Przewlekłe spożywanie alkoholu sprzyja dodatkowo rozwojowi dysbiozy jelitowej, prowadzącej do zmniejszenia populacji bakterii Bacteroides i zwiększenia populacji Proteobacteria, Fusobacteria oraz potencjalnie patogennych bakterii Prevotellaceae, Enterobacteriaceae, Veillonellaceae lub Streptococcaceae, które mogą się przyczyniać do nadmiernej przepuszczalności jelit i do uogólnionego zapalenia skóry [3].
W badaniach wykazano, że alkohol może stymulować szlak działania prozapalnego związanego z komórkami Th17. Warto mieć świadomość, że pacjenci z łuszczycą mają o 60% większe ryzyko zgonu z przyczyn związanych z alkoholem w porównaniu z grupą kontrolną [1].

Tłuszcze

Tłuszcze nasycone (SFA), np. czerwone mięso
Czerwone mięso (wołowina, wieprzowina) zawiera dużo nasyconych kwasów tłuszczowych (SFA), które indukują szlak cytokin prozapalnych IL-23/IL-17 oraz produkcję hemu [4]. Uważa się, że zwiększone spożycie SFA jest czynnikiem ryzyka otyłości, dyslipidemii oraz chorób układu krążenia oraz sprzyja dysbiozie jelit (zwiększeniu liczby bakterii Enterobacteriaceae, Escherichia coli i obniżeniu syntezy maślanu). Przypuszcza się zatem, że nadmierne spożycie czerwonego mięsa jako źródła nasyconych kwasów tłuszczowych może nasilać stan zapalny w łuszczycy [5, 6].

Tłuszcze wielonienasycone (PUFA, WNKT)
Do tej grupy substancji zaliczamy m.in.: kwas linolowy, kwas alfa-linolenowy, kwas gamma-linolenowy, kwas EPA, kwas DHA. Podejrzewa się, że PUFA (n-3) mają działanie przeciwłuszczycowe, ponieważ m.in. hamują różnicowanie komórek Th17, a poziom PUFA (n-3) w surowicy pacjentów z łuszczycą jest odwrotnie skorelowany z nasileniem choroby na podstawie wskaźnika P...