Leczenie miejscowe łuszczycy z zastosowaniem kalcypotriolu i betametazonu

Leczenie łuszczycy stanowi nadal ogromne wyzwanie dla dermatologów. Wybór metody leczenia zależy od ciężkości choroby, umiejscowienia zmian i wieku chorego. Preferencje pacjentów dotyczące metody leczenia oraz ich zadowolenie z terapii mają istotne znaczenie dla przestrzegania zaleceń lekarskich. Lekiem pierwszego rzutu w miejscowej terapii łuszczycy łagodnej skóry, łuszczycy owłosionej skóry głowy oraz dłoni i stóp zgodnie z rekomendacjami jest preparat złożony zawierający kalcypotriol i betametazon. Terapia ta cechuje się wysoką skutecznością i dobrą tolerancją, co wpływa na poprawę jakości życia pacjentów. Ze względu na przewlekły charakter schorzenia istotne jest nie tylko uzyskanie szybkiej wstępnej poprawy, ale przede wszystkim długotrwała i bezpieczna kontrola objawów chorobowych

Wstęp

Łuszczyca jest jedną z najczęstszych przewlekłych chorób zapalnych skóry. Częstość jej występowania w populacji ogólnej na świecie wynosi ok. 2–4% [1–3].
Klinicznie łuszczyca cechuje się występowaniem typowych czerwonych grudek i blaszek pokrytych łuskami, umiejscowionych głównie w okolicy wyprostnej powierzchni łokci i kolan, na skórze owłosionej głowy i w okolicy lędźwiowo-krzyżowej. Obecność wykwitów na skórze, często z towarzyszącym świądem, istotnie wpływa na jakość życia pacjentów. Natomiast przewlekły proces zapalny leżący u podłoża choroby sprawia, że łuszczyca została uznana za czynnik ryzyka chorób układu krążenia [1–3].

Leczenie łuszczycy

Wybór sposobu leczenia zależy od ciężkości choroby. W ocenie ciężkości łuszczycy posługujemy się następującymi wskaźnikami:

• PASI (ang. psoriasis area and severity index),
  • BSA (ang. body surface area),
  • DLQI (ang. dermatology life quality index).

Zgodnie z najnowszymi rekomendacjami diagnostyczno-terapeutycznymi Polskiego Towarzystwa Dermatologicznego (PTD) rozpoznanie łuszczycy zwykłej o nasileniu łagodnym ustala się, gdy pacjent we wszystkich wyżej wymienionych wskaźnikach uzyskuje mniej niż 10 pkt. Łuszczycę zwykłą o nasileniu umiarkowanym do ciężkiego rozpoznajemy natomiast, jeśli przynajmniej jeden ze wskaźników wynosi co najmniej 10 pkt [4].
Około 80% pacjentów z łuszczycą łagodną może być z powodzeniem leczonych preparatami miejscowymi. W przypadku łuszczycy o nasileniu umiarkowanym do ciężkiego w leczeniu jest rekomendowana fototerapia lub leczenie ogólne. Leczenie miejscowe jest jednak nadal zalecane jako wspoma...