Trądzik różowaty: patogeneza i leczenie w świetle najnowszych doniesień

Wiadomości dermatologiczne Otwarty dostęp

Trądzik różowaty (rosacea) jest przewlekłą dermatozą zapalną twarzy, występującą głównie u kobiet. Uważa się, że podstawową rolę w powstawaniu wykwitów odgrywa zaburzona odpowiedź immunologiczna i nieprawidłowości w zakresie układu naczyniowego skóry. Leczenie schorzenia jest trudne i długotrwałe.

Trądzik różowaty (rosacea) jest przewlekłą dermatozą zapalną. Objawy choroby lokalizują się głównie w centralnej części twarzy. W przebiegu schorzenia obserwuje się okresy zaostrzeń i remisji. Pierwszym objawem rosacea jest rumień, początkowo okresowy, a następnie utrwalony. W późniejszym czasie pojawiają się teleangiektazje, zmiany zapalne, grudki, krosty. W przypadkach o cięższym przebiegu obserwuje się powstanie zmian przerostowych. Nawet u połowy chorych występują zmiany oczne. Leczenie trądziku różowatego jest trudne i długotrwałe. Dużą rolę w terapii odgrywa również odpowiednia pielęgnacja skóry.

Epidemiologia

Odsetek osób chorujących na rosacea kształtuje się na poziomie 1–10%, chociaż niektóre dane mówią o nawet 20% chorych. Stosunek chorych kobiet do mężczyzn wynosi 3 : 1. Początek pojawiania się pierwszych zmian przypada na 30.–50. rok życia, chociaż opisywane są przypadki występowania choroby u dzieci, zwłaszcza z jasną karnacją [1].

Patomechanizm

Etiopatogeneza trądziku różowatego jest wielokierunkowa. Aktualnie podkreśla się...