Europejskie wytyczne dotyczące leczenia atopowego zapalenia skóry

Atopowe zapalenie skóry jest przewlekłą i nawrotową dermatozą zapalną, która została uznana jako problem wielonarządowy. Jej niezwykle skomplikowany patomechanizm, genetycznie uwarunkowane zróżnicowanie endotypowe, fenotypowe i niezliczone możliwości charakterystyki przebiegu klinicznego powodują, że pomimo postępu wiedzy choroba ta stanowi bardzo trudne wyzwanie dla lekarzy praktyków.

Dlatego właśnie bardzo istotna jest znajomość wytycznych, które powstają na podstawie dobrze udokumentowanych badań naukowych oraz obserwacji klinicznych. Ich interpretacja powinna być jednak bardzo ostrożna, ze szczególnym zwróceniem uwagi na elementy, które łatwo jest odebrać  nieprawidłowo. Ważne jest wnikliwe zagłębienie się w całokształt treści wytycznych oraz przeanalizowanie stopnia wiarygodności danych, na podstawie których przedstawiają zalecenia, wskazania i możliwości wdrożenia poszczególnych procedur terapeutycznych. Niniejszy artykuł zwraca uwagę na kilka takich elementów, które zostały zawarte w aktualnie opublikowanych międzynarodowych wytycznych dotyczących terapii atopowego zapalenia skóry.

Atopowe zapalenie skóry (AZS) jest jednostką chorobową, o której wiedza wydaje się corazlepsza, ale niestety nie przekłada się na możliwości klinicznego podejścia terapeutycznego w codziennej praktyce.Dlatego właśnie wytyczne, które są opracowywane i szczegółowo uaktualniane przez grupę międzynarodowych specjalistów w dziedzinie chorób atopowych...